Władimirec T25 to ciągnik rolniczy, który kojarzy się z epoką PRL, czasami, które dawno minęły. Nie każdy wie, że do dziś jest wykorzystywany do pracy w wielu gospodarstwach rolnych. Bardzo popularny na wschodzie Polski, jest bez wątpienia jednym z tańszych ciągników rolniczych. Pomimo trzydziestu lat od zakończenia produkcji tego modelu, może być on wciąż ciągnikiem wartym polecenia. Idealnie sprawdza się w niewielkich gospodarstwach rolnych. Jego zaletą są małe rozmiary, dobre własności jezdne, sprawność i niskie koszty eksploatacji. Warto nadmienić, że pomimo tego, że produkcję tego ciągnika zakończono wiele lat temu, dostęp do części zamiennych jest bezproblemowy a ich cena w porównaniu z cenami części do ciągników współczesnych bardzo atrakcyjna.
Historia ciągnika Władimirec T25
Władimirec T25 i jego odmiany czyli T25 A, T25A1-A3 to ciągniki, których historia zaczęła się w roku 1972. To właśnie wtedy, w ówczesnym ZSRR wyprodukowano pierwsze egzemplarze tego modelu. Już rok później przeprowadzono gruntowną modernizację, kolejny model oznaczając symbolem T25A. Do roku 1978 produkowano również wersję T25A1. Od podstawowego modelu różniła się daszkiem brezentowym. W Polsce Władimirec T25 był konkurencją dla rodzimego Ursusa C330. Radziecki ciągnik sprowadzano z ZSRR drogą kolejową, warto jednak nadmienić, że wiele egzemplarzy tego modelu powstało w Polsce. Były składane w prywatnych zakładach, z wcześniej sprowadzonych podzespołów. Po roku 1990 produkowano ciągniki, które były następcami tego modelu. Ich historia jest mniej znana. Produkowano je między innymi pod nazwą Władimirec T30, HTZ 2511, VTZ. Pewną ilość następców ciągnika Władimirec T25 sprzedano w Polsce pod nazwą Pronar Żubroń.
Władimirec T25. Dane techniczne
Pojazd był napędzany dwucylindrowym silnikiem o pojemności 2077 cm3, typ silnika to D-21A1. Moc jednostki napędowej, w zależności od modelu to 25-31 KM. Liczba biegów do przodu to 8, do tyłu zaś 6. Jeśli chodzi o biegi do przodu, dodać należy jeszcze dwa biegi pełzające. Jednostka napędowa zasilana olejem napędowym, charakteryzowała się bardzo niskim zużyciem paliwa. Zużycie paliwa na godzinę ciężkiej pracy nie przekraczało dwóch litrów oleju napędowego.
Silnik tego ciągnika to jednostka chłodzona powietrzem, zastosowano chłodzenie wymuszone, przez zastosowanie wentylatora osiowego, napędzanego paskiem klinowym. Ciągnik wyposażony był w hamulce taśmowe. Zakres prędkości jazdy ciągnika Władimirec T25 to 0,67 – 26,9 km/h. Liczba obrotów niezależnego WOM wynosiła 540 obr/min, a udźwig podnośnika to 600 kg. W oryginale ciągnik nie był wyposażony w instalację pneumatyczną. W Polsce doposażano go w układ pneumatyczny, który był produkowany w kraju, nie był sprowadzany.
Dlaczego warto kupić ciągnik Władimirec T25?
Pomimo tego, że od zakończenia produkcji tego modelu upłynęło już wiele lat, wciąż może być on dobrym wyborem. Idealnie sprawdzi się w niewielkim gospodarstwie rolnym. Niezaprzeczalną zaletą tego ciągnika jest cena. Zadbane egzemplarze nie kosztują wiele, bez wątpienia dużo mniej niż inne ciągniki o podobnych danych technicznych. Dużym plusem jest też dostępność części zamiennych. Wiele z nich jednak to tak zwane zamienniki, warto przywiązywać zatem sporą uwagę do tego, co się kupuje. W porównaniu z innymi ciągnikami, Władimirec T25 to ciągnik o nietypowych rozwiązaniach technicznych, co może sprawiać pewien problem przy naprawach. Każdy, kto opanuje sposób naprawy tego modelu i będzie stawiać na dobre części zamiennie, z całą pewnością będzie zadowolony z użytkowania tego sprzętu.