Poznaj bliżej ciągnik Zetor 5211

Zetor 5211 to z całą pewnością jeden z ciągników, które na stałe wpisały się w obraz polskiej wsi. Produkowany w latach 80. i 90. pojazd miał swój udział w zmotoryzowaniu wielu gospodarstw rolnych. Pomimo upływu lat nadal można go spotkać na wiejskich drogach, bo był to swego czasu jeden z najbardziej popularnych modeli. Rolnicy doceniali jego trwałość i niezawodność. Co jeszcze warto wiedzieć o Zetorze 5211?

Historia modelu

Aby poznać lepiej ten model musimy cofnąć się do roku 1984 i przenieść do jednego z czeskich miast, którego nazwa brzmi Brno. To właśnie tam, przez 8 lat (aż do 1992 roku) produkowany był Zetor 5211. Ten sam ciągnik można było również spotkać pod oznaczeniem 5245. Jedyną różnicą było to, że Zetor 5245 miał napęd na cztery koła, a 5211 na dwa. Cała reszta osprzętu była dokładnie taka sama. Marka Zetor zdecydowała się na rozpoczęcie produkcji, aby sprostać oczekiwaniom klientów, co do stosunkowo małego pojazdu rolniczego, który dzięki swoim osiągom bez problemu poradzi sobie nawet z dość wymagającymi pracami polowymi. Jako, że segment małych i średnich gospodarstw zajmował duży udział na rynku, to i sprzedaż modelu w Polsce była więcej niż satysfakcjonująca. Rolnicy szybko przekonali się, że w wielu aspektach Zetor przebija rodzimego Ursusa, a także wschodnie konstrukcje.

Dane techniczne i osiągi

Zetor 5211 jest dość uniwersalnym ciągnikiem rolniczym, co oznacza, że może być efektywnie wykorzystywany przy różnego rodzaju pracach polowych. Wszystko za sprawą jego serca, czyli trzy cylindrowego silnika o pojemności 2,7 litrów i mocy 45 KM. Jest to 4-suwowa jednostka wysokoprężna z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Warto wspomnieć, że nie jest to zbyt skomplikowany silnik, co przekłada się na jego bezawaryjność i niezawodność. Czeska firma oferowała trzy różne skrzynie biegów do wyboru. Były to konstrukcje o przełożeniach 10/2, 10/10 i 20/4 ze wzmacniaczem momentu. Tego typu wybór był swego rodzaju innowacją w tamtych czasach, bo nie każdy producent oferował konfigurowanie maszyny do potrzeb rolnika. Zetor 5211 jest stosunkowo ciężkim ciągnikiem, bo jego całkowita waga wraz z kabiną to ponad 3 tony. Wpływa to bezpośrednio na udźwig TUZ, który wynosi równo 1750 kg i tym samym pozwala na podłączenie dużych maszyn rolniczych. Jest to dość istotna przewaga nad konkurentami w tym segmencie rynku.

Wyposażenie i wygoda pracy

Z całą pewnością mocną stroną Zetora jest jego wyposażenie. Należy tutaj przede wszystkim wspomnieć o fabrycznie montowanej kabinie. Była ona dość przestronna i efektywnie tłumiła dźwięki z zewnątrz, co dość istotnie wpływa na wygodę pracy. Jeżeli chodzi o ergonomię to warto wspomnieć o wygodnych fotelach i wbudowanym ogrzewaniu. Opcjonalnie klient mógł również nabyć oryginalne radio, które umilało czas pracy. Bogate wersje Zetora posiadały także wspomaganie kierownicy. Warto jeszcze na koniec wspomnieć o zużyciu paliwa. Zetor 5211 ma renomę dość paliwożernego, ale nie jest to do końca zgodne z prawdą. Oczywiście jest dosyć ciężki, więc musi adekwatnie więcej spalić, ale jeśli chodzi o porównywalne ciągniki, to czeska produkcja w kwestii spalania wygląda nadspodziewanie dobrze.

Pokaż więcej
Back to top button
Close