Jak radzić sobie z częstymi problemami ze skrzynią biegów Ursus C-360?

Ursus C-360 posiada bardzo mocną i dobrze skonstruowaną skrzynię biegów. Większe usterki tego podzespołu praktycznie się nie zdarzają, chociaż czasami może dojść do zakleszczenia się przełożeń. Warto wiedzieć, jak w takiej sytuacji sobie poradzić, aby móc kontynuować pracę lub zjechać z pola bez dodatkowej pomocy. Dobrze też mieć świadomość, w jaki sposób skrzynia biegów C-360 ma rozwiązany napęd WOM oraz pompy hydraulicznej. Dzięki temu będziesz w stanie w pełni wykorzystać możliwości ciągnika.

Jak poradzić sobie z zakleszczonymi biegami?

Gdy traktor ma już swoje lata i nie jest odpowiednio serwisowany, może zdarzyć się, że cięgna i wodziki odpowiedzialne za zmianę przełożeń ulegną rozregulowaniu. Konsekwencją tego może być zakleszczenie się skrzyni. Dotyczy to wybrania dwóch biegów jednocześnie, czego efektem jest uniemożliwienie jazdy. Dodatkowo z powodu zablokowanych kół napędowych utrudnione jest holowanie ciągnika. Na szczęście jest kilka sposobów na wyjście z opresji. 

Jeśli musisz szybko zjechać z pola, najlepszym wyjściem jest odblokowanie kół za pomocą dźwigni reduktora (prawa dźwignia przed siedzeniem). Gdy ustawisz ją na położenie środkowe, reduktor będzie na luzie, dzięki czemu nawet zablokowana przekładnia nie uniemożliwi holowania maszyny. Jeżeli jednak masz więcej czasu, możesz w dość prosty sposób odblokować skrzynię. W tym celu należy zlokalizować śruby umożliwiające dostęp do wodzików. Znajdują się one w okolicach dźwigni reduktora oraz włączania hydrauliki i WOM-u. Po ich odkręceniu będziesz mógł rozwiązać problem z zablokowaną skrzynią biegów C-360. Wystarczy za pomocą śrubokręta cofnąć wodzik, który uległ zakleszczeniu. Wcześniej trzeba ustawić reduktor na luz i dodatkowo wcisnąć sprzęgło, by tryby przekładni nie były obciążone. Dzięki temu wodziki cofną się bez dużego wysiłku i będzie możliwa kontynuacja pracy. Aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości, powinieneś dokonać regulacji cięgien wybieraka, likwidując wszelkie luzy.

Jak zarządzać napędem WOM oraz pompy hydrauliki?

W jaki sposób ustawić lewą i prawą dźwignię, aby uzyskać pracę wałka odbioru mocy WOM lub pompy hydraulicznej? Otóż dźwignia ta posiada aż cztery pozycje, a nie trzy jak wiele osób często błędnie myśli. Najniższa pozwala na włączenie napędu WOM (zależnego od prędkości obrotowej silnika) oraz pompy. Pozycja druga — WOM i pompa wyłączone. Położenie trzecie uruchamia WOM zależny od prędkości jazdy, a pompa jest wyłączona. Natomiast najwyższa — ostatnie — pozycja dźwigni to napęd samej pompy, zależny od prędkości jazdy. Skrzynia biegów C-360 umożliwia więc uruchomienie samego podnośnika bez napędu WOM, jednak nie można używać wtedy biegu V oraz wstecznego. By napęd działał również na postoju, dźwignię reduktora musisz ustawić w położenie środkowe — neutralne, po czym wybierasz bieg od I do IV i puszczasz sprzęgło. Żeby natomiast uzyskać wysoką prędkość obrotową WOM przy niskich obrotach silnika, na pozycji trzeciej lewej dźwigni wrzucasz V bieg, a reduktor ustawiasz w położenie neutralne. Jest to bardzo przydatne w sytuacji, gdy napędzasz z WOM np. rębak lub łuparkę do drewna. Utrzymanie niższych obrotów pozwoli na znaczną oszczędność paliwa.

Pokaż więcej
Back to top button
Close