
Przyczepy w rolnictwie są potrzebne niemal do wszystkiego. Można przewozić nimi drewno na opał, węgiel, materiały budowlane, czy w końcu zboża po żniwach. Oczywiście jest to tylko bardzo mały wycinek kompletu zastosowań, jakie mają przyczepy w gospodarstwach rolnych. Trzeba jednak pamiętać przy tym wszystkim o bezpieczeństwie, zwłaszcza podczas jazdy po drogach publicznych zestawem traktor+przyczepa. Niezmiernie ważna jest instalacja elektryczna przyczepy, która zapewnia sprawne funkcjonowanie tylnych świateł. W niniejszym poradniku dowiemy się jak można o nią zadbać, by zawsze była sprawna.
Gniazdo w ciągniku
Przyczepy nie posiadają własnych akumulatorów, energia elektryczna do oświetlenia pobierana jest z instalacji samego traktora. Wszystko zaczyna się więc w gnieździe, które wyprowadzone jest na tylny błotnik ciągnika rolniczego. Posiada ono komplet styków, z których każdy odpowiada za konkretne światło, a także masę. Do gniazda wkładamy wtyczkę, która jest pierwszym elementem instalacji elektrycznej przyczepy. Aby już na tym etapie nie doszło do jakichś kłopotów, nie powinniśmy nigdy jeździć z uszkodzoną bądź popękaną wtyczką, jak również samym gniazdem. Jeżeli do wnętrza dostanie się woda, bardzo szybko styki skorodują i przestaną prawidłowo przewodzić prąd, może też dojść do zwarcia i przepalenia bezpiecznika w traktorze. Nowe gniazdo oraz wtyczkę zakupimy w większości sklepów z artykułami rolniczymi, a także w internetowym sklepie rolniczym.
Przewody elektryczne
Pierwszy, zbiorczy kabel wychodzi z wtyczki i prowadzi do głównej skrzynki rozdzielczej. Ta zazwyczaj znajduje się z przodu przyczepy, bądź pod spodem. Tam następuje odgałęzienie przewodów idących do przednich, białych świateł pozycyjnych pojazdu, jeżeli pojazd takowe posiada. Czasami druga skrzynka znajduje się z tyłu, tuż przy lampach. Z niej rozchodzą się indywidualne kable do każdego ze świateł, gdzie są podłączone do żarówek. Instalacja elektryczna przyczepy będzie sprawna wtedy, jeżeli przewody są w dobrym stanie. Mowa tutaj o odpowiednich przekrojach, niepokruszonej izolacji, braku nacięć czy innych uszkodzeń, które mogłyby doprowadzić do zwarcia. Same skrzynki rozdzielcze muszą być szczelnie zamknięte, ponieważ inaczej wilgoć szybko doprowadzi do korozji styków. Połączenia powinny być też mocno i solidnie skręcone.

Oświetlenie przyczepy
Rzeczą najistotniejszą są same lampy oświetleniowe. W najprostszych przyczepach występują tylko dwa światła zespolone z tyłu. Bardziej rozbudowane instalacje mogą posiadać również dwa światła pozycyjne z przodu, a czasami nawet lampy pozycyjne boczne oraz obrysowe – to jednak rzadkość w przyczepach do ciągników rolniczych. Absolutnie nie należy jeździć z lampami mającymi rozbite klosze, do których dostaje się woda. Nowe światła to bardzo niewielki koszt, a znajdziemy je w dobrym internetowym sklepie rolniczym. Dostępne elementy-zamienniki dorównują jakością oryginalnym produktom, a jednocześnie są o wiele tańsze. Jednak pamiętajmy, że oświetlenie to bezpieczeństwo na drodze, a na nim nigdy nie należy oszczędzać. Nierzadko przecież słychać o poważnych wypadkach, polegających na najechaniu samochodu bądź ciężarówki na nieoświetloną przyczepę ciągnika.